Jan Hellinge

Jag har kört Harley i 39 år och trimmat dem i över 30 år. Jag var med och körde Harleydrags när Harleyracingen startade i Sverige men slutade när det började bli för dyrt och trimmade istället åt många. Jag har specialiserat mig på trimning av Harley och speciellt portning av topplock. Jag jobbar med en Superflow SF-600 flödesbänk med datoriserad utrustning för att även kunna mäta gashastigheter i kanalerna. En flödesbänk är en förutsättning för att kunna göra ett bra resultat och även ett kvitto för kunden på jobbet. 

Jag portar toppar åt en del firmor som tar in cyklar för trimning men inte gör portningen själva. Har du en firma och vill inleda ett samarbete så hör av dig så kan vi diskutera fram något.

I samband med en portning kan jag även erbjuda de delar som behövs för trimningen och jag kan gärna ge en rekommendation på kam, förgasare, avgasrör mm. Att alla delar fungerar ihop är en förutsättning för att slutresultatet ska bli på topp! Du är självklart välkommen att lämna in hela cykeln för trimning eller annat arbete.

Jag var under 16 år teknikexpert i tidningen MCM och hade där en stående frågespalt, Pit stop. Genom åren har jag skrivit ett flertal tekniska artiklar i MCM. Jag håller till i Kil iVärmland.

 

 

 

 

Jag använder en Superflow SF-300/600 flödesbänk, som är datastyrd och ombyggd för automatisk undertrycksstyrning, för att kontrollera mina portningar. Utan flödesbänk går det inte att garantera ett seriöst resultat.

 

1340 Evo med Hellinge Racing portade toppar och Andrews EV-27 kamaxel, original förgasare och utbytt avgassystem (funkade på originalmotorn men blev alldeles för tätt efter trimningen). Mycket effekt för pengarna!  Blå kurva är originalmotor med "luft och buller". Röd kurva är efter trimningen och med insatser. Grön kurva är med öppna avgasrör. Med ett ordentligt avgassystem hade den röda kurvan stigit mer i början och fortsatt som den gröna! Jag har skrivit en artikel om trimningen i MCM 3-2014, den finns även här